Google static fonts • Optische optimalisatie zorgt voor verwarrende naamgeving
Inter 18pt, Inter24pt, Inter 28pt
Als je het Google font ‘Inter’ downloadt, krijg je in de map ‘static’ maar liefst 54 fonts. Dit zijn 3 sets van 18 fonts, maar met ‘optical sizing’ voor verschillende lettergroottes.
Het meest opvallende is dat de letterspatie kleiner is voor de fonts die voor een groter corps zijn geoptimaliseerd.
De verwarring in de font lijst
Dat optimaliseren is erg vriendelijk bedoeld, maar om de fonts naast elkaar te kunnen installeren, is ervoor gekozen het corps in de naam van het font te verwerken.
Als argeloze gebruiker word je geconfronteerd met zoiets in Word of PowerPoint:
Zonder kennis van typografie snap je dan toch niet wat hier gebeurt?
En bovendien: voor al die andere fonts op je systeem gebruiken we dat ook niet. En de mensen met wat meer typografische kennis zullen toch al niet onder de indruk zijn van de mogelijkheden binnen de Microsoft 365 apps.
Is die optimalisatie nodig?
Als je sjablonen maakt, is het toch al niet ongebruikelijk om voor grotere corps wat af te spatiëren. Zolang je dat in een opmaakprofiel doet, heeft de gebruiker er ook geen omkijken naar.
De letterspatie kunnen we heel goed benaderen:
Als je heel goed kijkt, zie je meer subtiele aanpassingen in dit voorbeeld waarbij de tekst in de twee fonts over elkaar is gelegd:
Een typograaf vind het ongetwijfeld belangrijk, maar is de gemiddelde Office gebruiker en lezer hierbij gebaat? En al die andere fonts op je systeem hebben ook geen geoptimaliseerde versies.
Mijn voorstel
Ik zou ervoor kiezen om bij de Inter de ‘Inter 18pt’ te kiezen, als de nadruk op Word sjablonen ligt. De broodtekst hoeft dan niet afgespatieerd te worden. Bij nadruk op PowerPoint zou je wellicht de ‘Inter 24pt’ kunnen kiezen.